Актуальные проблемы в машиностроении. 2015. №2
Инновационные технологии
в машиностроении
____________________________________________________________________
81
использование указанной технологии влечет за собой увеличение удельного расхода аргона
и электроэнергии.
Список литературы
1. Дерябин А. А., Добужская А. В. Исследование эффективности процессов
раскисления, модифицирования и микролегирования рельсовой стали // Сталь. 2000. – №11.
С. 38–43.
2. Дерябин А. А., Рабовский В. А., Шур Е. А. Повышение требований к качеству
железнодорожных рельсов в новом национальном стандарте // Сталь. 2000. № 11. С. 82–85.
3. Козырев Н. А., Протопопов Е. В., Айзатулов Р. С., Бойков Д. В. Новая технология
производства рельсовой стали // Известия вузов. Черная металлургия. 2012. № 2. С. 25–29.
4. Козырев Н. А., Бойков Д. В. Возможности улучшения качества рельсовой стали //
Электрометаллургия. 2012. № 1. С. 30–33.
5. Александров И. В., Кузнецов Е. П., Бойков Д. В., Могильный В. В.,
Захарова Т. П. Совершенствование технологии производства рельсовой стали
// Электрометаллургия. 2013. № 1. С. 30–33.
6. Козырев Н. А., Уманский А. А., Бойков Д. В. Исследование и оптимизация
технологии производства рельсовой электростали с целью повышения качества рельсового
проката и технико-экономических показателей его производства // Вестник СибГИУ. 2014.
№ 3(9). С. 11–16.
INCREASING QUALITY OF LONG-LENGTH RAILROAD RAILS BY IMPROVING
MANUFACTURING METHODS OF RAIL STEEL PRODUCTION
Kozyrev N.A.
,
D.Sc.(Engineering), Associate Professor, e-mail:
kozyrev_na@mtsp.sibsiu.ruUmanskii A.A.
, Ph.D. (Engineering), e-mail:
umanskii@bk.ruSiberian State Industrial University, 42 Kirov st., Novokuznetsk, 654007, Russian Federation
Abstract
One of the main factors that determine the quality and performance of railroad rails is the
composition and morphology of nonmetallic inclusions. Oxide inclusions have the most adverse
effect on the rail resistance. Based on the results of the “EVRAZ ZSMK” research it is found that
an effective method of reducing the oxide inclusion amount of this type in the rail rolled products is
to increase the duration of the steel jet degassing in the out-of furnace treatment. It is shown that
increasing the duration of the steel jet degassing to 100 minutes reduces the content of oxygen
bound in brittle nonmetallic inclusions in rails by 2 ppm. In addition, an improvement in the
mechanical properties of rails after rolling is revealed.
Keywords
non-metallic inclusions, rails, steel jet degassing, furnace steel processing, statistical studies