Background Image
Previous Page  81 / 460 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 460 Next Page
Page Background

Актуальные проблемы в машиностроении. 2015. №2

Инновационные технологии

в машиностроении

____________________________________________________________________

81

использование указанной технологии влечет за собой увеличение удельного расхода аргона

и электроэнергии.

Список литературы

1. Дерябин А. А., Добужская А. В. Исследование эффективности процессов

раскисления, модифицирования и микролегирования рельсовой стали // Сталь. 2000. – №11.

С. 38–43.

2. Дерябин А. А., Рабовский В. А., Шур Е. А. Повышение требований к качеству

железнодорожных рельсов в новом национальном стандарте // Сталь. 2000. № 11. С. 82–85.

3. Козырев Н. А., Протопопов Е. В., Айзатулов Р. С., Бойков Д. В. Новая технология

производства рельсовой стали // Известия вузов. Черная металлургия. 2012. № 2. С. 25–29.

4. Козырев Н. А., Бойков Д. В. Возможности улучшения качества рельсовой стали //

Электрометаллургия. 2012. № 1. С. 30–33.

5. Александров И. В., Кузнецов Е. П., Бойков Д. В., Могильный В. В.,

Захарова Т. П. Совершенствование технологии производства рельсовой стали

// Электрометаллургия. 2013. № 1. С. 30–33.

6. Козырев Н. А., Уманский А. А., Бойков Д. В. Исследование и оптимизация

технологии производства рельсовой электростали с целью повышения качества рельсового

проката и технико-экономических показателей его производства // Вестник СибГИУ. 2014.

№ 3(9). С. 11–16.

INCREASING QUALITY OF LONG-LENGTH RAILROAD RAILS BY IMPROVING

MANUFACTURING METHODS OF RAIL STEEL PRODUCTION

Kozyrev N.A.

,

D.Sc.

(Engineering), Associate Professor, e-mail:

kozyrev_na@mtsp.sibsiu.ru

Umanskii A.A.

, Ph.D. (Engineering), e-mail:

umanskii@bk.ru

Siberian State Industrial University, 42 Kirov st., Novokuznetsk, 654007, Russian Federation

Abstract

One of the main factors that determine the quality and performance of railroad rails is the

composition and morphology of nonmetallic inclusions. Oxide inclusions have the most adverse

effect on the rail resistance. Based on the results of the “EVRAZ ZSMK” research it is found that

an effective method of reducing the oxide inclusion amount of this type in the rail rolled products is

to increase the duration of the steel jet degassing in the out-of furnace treatment. It is shown that

increasing the duration of the steel jet degassing to 100 minutes reduces the content of oxygen

bound in brittle nonmetallic inclusions in rails by 2 ppm. In addition, an improvement in the

mechanical properties of rails after rolling is revealed.

Keywords

non-metallic inclusions, rails, steel jet degassing, furnace steel processing, statistical studies