Actual Problems in Machine Building. Vol. 4. N 4. 2017
Technological Equipment, Machining
Attachments and Instruments
____________________________________________________________________
62
узел в данной модификации поглощающего аппарата является недогруженным, поэтому
необходимо изменение конструкции аппарата, путем обеспечения более высокого удельного
давления в паре трения. Это достигается за счет увеличения управляющих углов клиновой
системы.
Список литературы
1.
Никольский Л.Н.
Фрикционные амортизаторы удара. – М.: Машиностроение, 1964.
2.
Беляев В.И., Ступин Д.А.
Сцепные и автосцепные устройства железнодорожного
подвижного состава. – М.: Трансинфо, 2012. – 415 с.
3. Основные направления повышения износостойкости ответственных деталей желез-
нодорожных составов / А.М. Марков, А.В. Габец, Д.А. Габец, А.В. Иванов // Актуальные
проблемы в машиностроении. – 2016. – № 3. – С. 457–460.
4. ОСТ 32.175–2001. Аппараты поглощающие автосцепного устройства грузовых ва-
гонов и локомотивов. Общие технические требования / МПС России. – Введ. 2001–07–16. –
М., 2001. – 11 с.
DRAFT GEAR'S FRICTION UNIT EVALUATION
Markov A. M.
1
,
D.Sc.(Engineering), Professor, e-mail:
andmarkov@inbox.ruGabets A.V.
2
,
Ph.D. (Engineering), Development director, e-mail:
gabets22@gmail.comIvanov A.V.
1
,
Post-graduate student, e-mail:
d.lenya.ne@yandex.ruGabets D.A.
1
,
Post-graduate student, e-mail:
gabets22@mail.ru1
I.I. Polzunov Altai State Technical University,
46 Lenina avenue, Barnaul, Altai region, 656038,
Russian Federation
2
Altai steel-casting factory, 116/52 Kalinina avenue, Barnaul, Altai region, 656037, Russian Feder-
ation
Abstract
Draft gear is the main device which ensures the operation of railway carriage. Reliable
performance of the draft gear determines the amount of carriage mileage between overhauls. A
friction unit is part of the draft gear. A friction unit is subjected to high loads during operation.
Principal loads are blows and large friction forces. Considerable loads result in loss of work and
damage to draft gear. Breakdowns result in downtime of carriages and additional costs.
Thus improving the reliability of the draft gear's friction unit is crucial for the effective work of
railway transport.
The article investigated the main causes of breakdowns draft gear. Researched the wear of the
friction unit's cermet plates. There are photos of the cermet plates of different degrees of wear: new,
partly worn out, fully depreciated. Measured values of wear. Analysis of the design of the draft gear
revealed that the design isn't perfect and can be improved. Recommendations to redistribute load
between the parts of the draft gear. This will increase the reliability of the railway carriage.
Keywords
draft gear, friction unit, cermet, carriage, damping, friction, wear, contact loads