Previous Page  460 / 530 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 460 / 530 Next Page
Page Background

Actual Problems in Machine Building. 2016. N 3

Materials Science

in Machine Building

____________________________________________________________________

460

4. Разработка модели процесса работы узла с целью визуализации и конкретизации

нагрузок, напряжений и деформаций в теле и контртеле узла.

Список литературы

1.

Беляев В.И., Ступин Д.А

. Сцепные и автосцепные устройства железнодорожного

подвижного состава. – М.: Трансинфо, 2012. – 415 с.

2. Патент 2299257 Российская Федерация, МПК С 22 С 33/02. Металлокерамический

фрикционный сплав / А.Г. Стриженок. – Брянск; заявл. 09.12.2005. – 5 с.

3. Методика испытания материалов на износостойкость / А.М. Марков, Д.А. Габец, А.В.

Габец, В.Н. Некрасов, В.В. Каргин // Инновации в машиностроении – основа технического

развития России. – Барнаул, 2014. – С. 253–258.

4. Вагоны: учебник для вузов железнодорожного транспорта / Л.А. Шадур, И.И. Челноrов,

Л.Н. Никольский, Е.Н. Никольский, В.Н. Котуранов, П.Г. Проскурнев, Г.А. Казанский, А.Л.

Спиваковский, В.Ф. Девятков; под ред. Л.А. Шадура. – М.: Транспорт, 1980.

5. Патент 2131327 Российская Федерация. Инструмент для обработки деталей с

напыленными металлопокрытиями / Е.Ю. Татаркин, А.А. Ситников, А.М. Марков, В.А. Федоров,

В.В. Болгов. – Опубл. 17.09.1997.

THE MAIN WARRANTS OF INCREASING THE DURABLE OF VITAL PARTS

OF RAILWAY VEHICLES

Markov A. M.

1

,

D.Sc.

(Engineering), Professor, e-mail:

andmarkov@inbox.ru

Gabets A.V.

2

,

Ph.D. (Engineering), Development director

Gabets D. A.

1

,

Post-graduate student, e-mail:

gabets22@mail.ru

Ivanov A. V.

1

,

Post-graduate student, e-mail

:d.lenya.ne@yandex.ru

1

I.I. Polzunov Altai State Technical University, 46 Lenina avenue, Barnaul, Altai region, 656038,

Russian Federation

2

Altai steel casting factory (ASCF), 116/52 Kalinina st., Barnaul, 656037, Russian Federation

Abstract

Development of railway vehicles means increasing ofcarriage traffic. This requires increased

operational reliability of wagons units and details. The relatively low lifetime of individual nodes

and components leads to material costs from demurrage and repair.

Reviewed detail absorbing device – a friction plate is specific. Friction plate operates in

percussion friction. This mode has high requirements for surface hardness, frictional characteristics

of the material.

As promising directions of the research can be distinguished hardening of the surface layer by

coating alloying elements on that layer.

Technological processes of manufacture of the material indicate a high degree of their influence

on the structure of the material. The main influence on operational properties of materials has the

composition and percentage of components. The use of existing processes and recommendations

complicated.

Therefore, the study associated with the composition and technology of obtaining sintered metal

friction plate of the absorbing device, are relevant.

Keywords

Increasing the durable, absorbing device, friction plate, cermet, powder components, sintering

technology